Przewidywany zwiększenie złomowanych kontenerowców w roku 2016

Planowany wzrost złomowań statków w roku 2016

Sektor frachtu kontenerowego od od wielu miesięcy znajduje się w bardzo ciężkiej sytuacji. W dalszym ciągu duża liczba statków oczekuje na terenie stoczni na wodowanie, a umowy na ich budowę były podpisywane kilka lat temu, w czasach dużej koniunktury. Lecz sytuacja na rynku diametralnie się zmieniła, w przewozowej branży zaczął się kryzys i okazało się nagle, że jednostek jest po prostu zbyt duża liczba. Najwięksi armatorzy dają sobie radę z tym problemem na kilka sposobów. Część z nich decyduje się na dłuższą trasę omijając oba duże kanały, co wprawdzie znacznie zwiększy czas dostawy, ale kosztowo wychodzi podobnie, a statki mają zajęcie. Całkiem sporo jednostek jest także zacumowanych przy portowych nabrzeżach i czeka na jakieś zamówienie, niekiedy trwa to nawet kilka tygodni. Coraz częściej spotykanym zjawiskiem jest również złomowanie wyeksploatowanych statków. Ponieważ bez przerwy wodowane są nowe kontenerowce, dużo nowocześniejsze i oszczędniejsze, to jednostki wybudowane przed laty stają się mniej ekonomiczne. Bardzo duży wpływ na takie decyzje ma też malejący popyt na pewne rodzaje statków, tu także w ostatnich latach nastąpiły spore zmiany. Przewidywany przyrost złomowanych kontenerowców w tym roku

Analitycy szacują, że w aktualnym roku będzie dużo więcej złomowań, niż przed rokiem. Powstaje to z kilku rzeczy. Przede wszystkim aktualnie programowany jest wzrost cen złomowanych jednostek, w ubiegłym roku utrzymywały się one na bardzo niskim poziomie, więc właściciele statków raczej się nie spieszyli do tego, żeby pozbywać się statków. Dość duże znaczenie na opisywaną sytuację ma również zmniejszenie zainteresowanie kontenerowcami typu panamax. Jeśli jest duży popyt na nie na nie znacznie bardziej od złomowania będzie się opłacać ich sprzedaż albo czarter, jednak w obecnym roku zainteresowanie nimi znacząco się zmniejszyło. W roku bieżącym, w pierwszych dwóch miesiącach, zezłomowane zostało już prawie dwadzieścia kontenerowców, z których duża część nie pływała dłużej niż 20 lat. Zwiększa się również wielkość statków przeznaczonych do złomowania, coraz większa ich liczba ma ładowność powyżej czterech tysięcy ton. Specjaliści z branży oceniają, że w roku bieżącym zjawisko będzie coraz bardziej popularne, głównie z powodu konieczności pozbywania się jednostek nie przynoszących zysków, ale też wyższym cenom złomowania.

Sorry, comments are closed for this item.