Terminale kontenerowe rozpoczęły ważyć kontenery morskie

Terminale kontenerowe rozpoczęły ważyć kontenery morskie

Przewozowa branża od dawna miała ogromny problem nieodpowiednio deklarowanej wagi przyjmowanych kontenerów. Na nieszczęście spora ilość spedytorów nie przywiązywała do tego wagi, a ma to naprawdę duże znaczenie w kwestii bezpieczeństwa rejsów. Nieduże nawet różnice w deklarowanej wadze mogą się przy kilkunastu tysiącach kontenerów kumulować, sprawiając bardzo poważne problemy z utrzymaniem stabilności, a czasami nawet zatonięcia. Dlatego też od wielu lat prowadzone były prace nad uporządkowaniem tych kwestii, jednak ze względu na ogromne koszty nie można ich było z sukcesem zakończyć. Dopiero niedawno udało się wypracować porozumienie, w oparciu o które wszystkie kontenery znajdujące się na statku muszą zostać precyzyjnie zważone. Te regulacje prawne obowiązują od drugiego półrocza 2016 roku, a ich nieprzestrzeganie będzie się wiązać z dużymi konsekwencjami. Przymus sprawdzenia dokładnej wagi kontenera spoczywa na jego nadawcy, dlatego też musi on przypilnować tego, aby całość się odbyła zgodnie z obowiązującymi procedurami. Jednocześnie przewoźnicy i terminale mają pełne prawo do odmówienia załadunku kontenera, jakiego waga nie została zweryfikowana. Terminale kontenerowe zaczęły ważyć kontenery morskie

Przepisy obecnie zezwalają na przeprowadzenie ważenia kontenerów za pomocą dwóch odmiennych metod. Pierwsza z nich to ważenie kompletnego spakowanego i zaplombowanego kontenera, a druga to pomiar wszystkich poszczególnych towarów wraz z opakowaniem i posumowanie na zakończenie wszystkiego. Pierwsza technika jest dużo szybsza i wygodniejsza do użytku, jednak będzie wymagać posiadania odpowiednich, certyfikowanych wag. W chwili obecnej raptem część portów na naszym wybrzeżu posiada taką możliwość, lecz w dalszym ciągu nie będzie w nich szans na obsługę wszystkich jednostek. Z tego też powodu w dalszym ciągu zdecydowana większość sprawdzania wag odbywać się będzie musiała u nadawców, w firmach które się zajmują pakowaniem. W nadchodzącym czasie są oczywiście w planach takie inwestycje, ale kwestia nie dotyczy tylko zakupu następnej wagi, ale też wprowadzenia zmian związanych z organizacją pracy na terenie portu. Na przykład port w Szczecinie posiada już szereg procedur związanych z obsługą kontenerów, a dodatkowo może zaoferować możliwość ważenia ich przed załadunkiem.

Sorry, comments are closed for this item.