Zagrożenia wynikające ze zbyt dużej liczby kontenerowców

Zagrożenia które wynikają z za dużej liczby kontenerowców

Goniąc za optymalizacją transportów armatorzy projektują coraz bardziej pojemne statki i w coraz większej liczbie. Kilka tras obsługują już długie na 400 metrów kontenerowce, mogące jednorazowo zabrać do ładowni więcej niż dwadzieścia tysięcy jednostek. Wyścig tego typu trwa już kilka lat, a najbardziej zaciekła rywalizacja odbywa się między kilkoma największymi armatorami. Lecz widać coraz bardziej, że poszło to wszystko trochę w nie do końca dobrą stronę, bowiem zbyt duża ilość pływających statków będzie mieć negatywne odbicie w cenach frachtu. Tego typu problemy widoczne już były dobrze przed rokiem, gdzie ceny zeszły do bardzo niskiego poziomu, a transportowa branża w dużym stopniu o to wszystko obwiniała właśnie bardzo dużą nadpodaż powierzchni na pokładach. A to jeszcze nie koniec, bo o ile w ubiegłym roku kontenerowców o największej długości oddano do użytku około sześćdziesięciu, o ładowności w przedziale pomiędzy 18 a 22 tyś jednostek, o tyle w planach lub w trakcie budowy będzie ich jeszcze większa ilość. I jeśli wszystkie zostaną wybudowane, to ubiegłoroczny kryzys może być jedynie wstępem do poważnych kłopotów w całej branży.
Zagrożenia które wynikają z za dużej liczby kontenerowców.

Zasadniczy problem wynika z tego, że największe kontenerowce będą obsługiwać jedynie trasy pomiędzy Europą a Azją, bowiem tylko tam będzie się to opłacać. Jednak żeby nie dokładać do rejsu, to statek musi być wypełniony prawie do samego końca, a to z kolei jest przyczyną presji na to, aby za każdym razem zorganizować ładunek. Przy tak dużej ilości kontenerowców i zwolnieniu chińskiej gospodarki aktualnie łatwe to nie jest, i w dużym stopniu się przekłada na ceny za fracht. Duży wzrost zanotowała również flota średniej wielkości kontenerowców, do 13 tysięcy TEU. Wprawdzie tego typu jednostki będą miały zajęcie obsługując nową nitkę Kanału Sueskiego, jednak i tam w pewnej chwili ilość będzie zbyt duża i następne potrzebne nie będą. Całościowo w ubiegłym roku cała kontenerowa flota uległa powiększeniu o blisko 20 milionów TEU, a w najbliższym czasie może to być znacznie więcej. Taka wielka ilość nowych statków ma też przełożenie na to, że rosnąca liczba statków zostaje całkowicie wycofywana ze służby czy też stoi bez pracy przy nabrzeżach czekając na jakieś zlecenia.

.

Sorry, comments are closed for this item.